Agencja Rozwoju Miasta S.A.

INWESTYCJE ZREALIZOWANE PRZEZ AGENCJĘ ROZWOJU MIASTA S.A. W KRAKOWIE

TAURON ARENA KRAKÓW

Lokalizacja: Dzielnica XIV Czyżyny, ul. Stanisława Lema 7

Pow. całkowita kompleksu TAURON Areny Kraków: 96 815 m2

Data oddania: 2014

Projektant: Perbo–Projekt Sp. z o.o. z Krakowa (Piotr Łabowicz-Sajkiewicz, Marcin Kulpa, Wojciech Ryżyński) oraz Modern Construction Systems Sp. z o.o. z Poznania

Wykonawca: Mostostal Warszawa S.A. (Lider Konsorcjum), Acciona Infraestructuras S.A., Mostostal Puławy S.A. i Asseco Poland S.A.

Inwestor: Agencja Rozwoju Miasta S.A. w Krakowie

Sponsor tytularny obiektu (od lutego 2015 r.): TAURON Polska Energia S.A.

 

TAURON Arena Kraków to największy w Polsce i jeden z najnowocześniejszych na świecie obiekt widowiskowo-sportowy. To kulturalna, sportowa i biznesowa wizytówka Krakowa i Małopolski. W ciągu pięciu lat od otwarcia obiektu odbyło się w nim ponad 800 imprez, w których wzięło udział blisko 3,4 mln osób.

Wielofunkcyjny charakter TAURON Areny Kraków umożliwia rozgrywanie na jej terenie zawodów w 18 dyscyplinach rangi mistrzostw świata. Wśród nich są: badminton, boks, curling, gimnastyka akrobatyczna i artystyczna, halowa piłka nożna, hokej, koszykówka, lekkoatletyka, łyżwiarstwo figurowe, piłka siatkowa, piłka ręczna, sporty walki, sporty ekstremalne, tenis ziemny, tenis stołowy, zawody hippiczne, sportowe zawody taneczne.

TAURON Arena Kraków to także doskonałe miejsce do organizacji wydarzeń kulturalnych: koncertów, festiwali, pokazów filmowych, pokazów cyrkowych, show na lodzie oraz kongresów, konferencji, targów, wystaw, imprez firmowych i imprez plenerowych. Arena może być również planem produkcji telewizyjnych i reklamowych.

Możliwość dowolnej konfiguracji widowni, wygodne zaplecze dla sportowców i wykonawców, niespotykany nigdzie indziej ekran LED na elewacji, rozbudowane systemy multimedialne i sceniczne, a także bardzo dobre warunki akustyczne obiektu to cechy, które spełnią warunki organizacji imprez każdej skali.

Kompleks TAURON Areny Kraków składa się z dwóch hal – Areny Głównej i Małej Hali i mieści 22 000 osób.

Główny obiekt to przede wszystkim ogromna arena (zajmuje ponad 4,9 tys. m2 powierzchni; cały obiekt to ponad 61 tys. m2 powierzchni), to także trzy poziomy widowni oraz miejsca siedzące lub stojące na płycie (samych miejsc siedzących na trybunach jest 15 tys.). Na specjalnych gości czeka ponad 500 miejsc w wydzielonych sektorach i komfortowych lożach w ekskluzywnej Strefie VIP.

Uwagę zwraca także niespotykany gdziekolwiek indziej ekran LED na elewacji, opasający zewnętrzną konstrukcję głównej hali na długości ponad pół kilometra.

Uzupełnieniem głównej areny jest mała hala z płytą o powierzchni ponad 1700 m2 i ponad 300 miejscami na trybunach. Podczas dużych imprez, może ona spełniać funkcję sali treningowej lub być miejscem prób. Jest idealna do organizacji mniejszych wydarzeń.

Goście biorący udział w wydarzeniach organizowanych w TAURON Arenie Kraków mają także do dyspozycji ponad 1300 miejsc parkingowych. Cały obiekt i jego otoczenie są dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Szczegółowe informacje o obiekcie oraz odbywających się w nim wydarzeniach są dostępne na stronie www.tauronarenakrakow.pl.

 ***

TUNEL KRAKOWSKIEGO SZYBKIEGO TRAMWAJU

Lokalizacja: Dzielnica I Stare Miasto/ Dzielnica II Grzegórzki; łączy Rondo Mogilskie z ul. Pawią oraz Dworcem Towarowym

Długość tunelu: 1 420 m (1 538 m wraz z rampami wjazdowymi)

Rok oddania: 2008

Projektant: Agencja Architektoniczna Centrum Sp. z o.o. Ryszard Frankowicz

Wykonawca: Zakłady Usług Energetycznych i Komunikacyjnych Grupa ZUE S.A. Kraków (Lider Konsorcjum); Budostal – 5 S.A. Kraków; MP-MOSTY Sp. z o.o. Kraków

Inwestor: Agencja Rozwoju Miasta S.A. w Krakowie

Opis: To pierwszy tunel tramwajowy w Polsce. Zlokalizowany w samym sercu Krakowa łączy duży nowoczesny węzeł komunikacyjny miasta, którym jest Rondo Mogilskie z ul. Pawią (rejon kampusu Politechniki Krakowskiej). W tunelu znajdują się dwa przystanki tramwajowe „Dworzec Główny Tunel” i „Politechnika”.

 ***

RONDO MOGILSKIE

Lokalizacja: Dzielnica II Grzegórzki,zbieg ulic Lubicz, A. Lubomirskiego, al. płk. W. Beliny-Prażmowskiego, Mogilskiej i al. Powstania Warszawskiego

Pow. całkowita zagospodarowanego terenu: 95 668 m2

Data oddania: 2008

Projektant: Agencja Architektoniczna Centrum Sp. z o.o. Ryszard Frankowicz

Wykonawca: Budimex Dromex SA Warszawa (Lider Konsorcjum); Przedsiębiorstwo Budowy Kopalń PeBeKa S.A. Lubin

Inwestor: Agencja Rozwoju Miasta S.A. w Krakowie

Opis: Rondo Mogilskie w Krakowie jest jednym z najważniejszych węzłów komunikacyjnych Miasta Krakowa. Przyjęte rozwiązania techniczne pozwoliły na rozdzielenie poszczególnych rodzajów transportu i budowę skrzyżowania dwupoziomowego (ruch pieszy i tramwajowy odbywa się na dolnym poziomie Ronda, a samochodowy – na górnym poziomie).

Przebudowa oprócz samego ronda obejmowała także odcinki pięciu przyległych ulic: Lubomirskiego, Powstania Warszawskiego, Mogilskiej, Beliny-Prażmowskiego i Lubicz.

Na środku oraz na południowo-wschodnim obrzeżu ronda wyeksponowane zostały ruiny fortu Lubicz wchodzącego w skład Twierdzy Kraków.

Rondo Mogilskie wchodzi w skład ponad 15 km ciągu drogowego, który prowadzi przez nowo wybudowane lub zmodernizowane odcinki dróg, skrzyżowań i estakad aż do drogi ekspresowej S7.

 ***

UKŁAD KOMUNIKACYJNY NA TERENIE KRAKOWSKIEGO CENTRUM KOMUNIKACYJNEGO WRAZ Z TUNELEM IM. ŚW. RAFAŁA KALINOWSKIEGO 

Lokalizacja: Dzielnica I Stare Miasto, zachodnia strona Dworca Kraków Główny, przedłużenie ul. Szlak, tunel pod Dworcem Kraków Główny

Całkowita długość tunelu: 230 m

Rok oddania: 2007

Projektant: Agencja Architektoniczna Centrum sp. z o.o. Ryszard Frankowicz

Wykonawca: Budimex Dromex SA Warszawa (Lider Konsorcjum) oraz Ferrovial Agromann SA z siedzibą w Madrycie

Inwestor: Agencja Rozwoju Miasta S.A. w Krakowie

Opis: W skład Krakowskiego Centrum Komunikacyjnego (KCK) wchodzą: tunel drogowy im. św. Rafała Kalinowskiego oraz zmodernizowana ul. Pawia ze skrzyżowaniem ulic Basztowej, Lubicz, Westerplatte, Kurniki, Ogrodowa, Szlak. Inwestycja obejmowała również budowę linii tramwajowej wzdłuż ul. Pawiej (odcinek o dł. 970 m).

Budowa tunelu im. Rafała Kalinowskiego (pierwszego w Krakowie z pełną infrastrukturą techniczną) pozwoliła bezkolizyjnie połączyć ze sobą wschodnią i zachodnią część miasta.

Budowa nowego odcinka ul. Pawiej nowoczesnego traktu komunikacyjnego, zaktywizowała przyległy teren – powstały przy niej zarówno obiekty komercyjne jak i mieszkalne. Diametralnie zmieniony został wizerunek tej części Krakowa, powstało nowe (alternatywne) połączenie tramwajowe centrum miasta z osiedlem Krowodrza Górka. Tym samym odciążona została zabytkowa ul. Długa.

Na obszarze KCK znajdują się Dworzec Główny PKP, a także Regionalny Dworzec Autobusowy oraz Galeria Krakowska. Położony zaledwie kilkaset metrów od serca miasta, Rynku Głównego, obszar KCK jest od wielu lat miejscem intensywnych działań inwestycyjnych.

Krakowskie Centrum Komunikacyjne jest największym w Polsce węzłem przesiadkowym, który skupia praktycznie wszystkie systemy transportu zbiorowego i indywidualnego, z których korzysta dziennie około 100 tys. podróżnych.

 ***

ULICA TUROWICZA

Lokalizacja: Dzielnica IX Łagiewniki/Dzielnica XI Podgórze Duchackie, łączy ul. ks. Józefa Tischnera z węzłem drogowym im. ks. kardynała Adama Stefana Sapiehy

Całkowita długość ulicy: 1930-metrowa droga, wraz z estakadą o długości
ok. 500 m nad układem torowym stacji Kraków-Bonarka

Rok oddania: 2004

Projektant: Arg-Projektowanie Inwestycyjne Andrzej i Renata Garpiel Sp.J.

Wykonawca: Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych SA Holding Katowice

Inwestor: Agencja Rozwoju Miasta S.A. w Krakowie

Opis: Dzięki ul. Turowicza mieszkańcy miasta zyskali lepsze połączenie drogowe (dwujezdniowe) z węzłem zakopiańskim autostrady A-4 oraz z osiedlami zlokalizowanymi w południowej części Krakowa. Dzięki tej inwestycji odciążone zostały ulice: Wadowicka i Zakopiańska. Uporządkowane zostały również zdegradowane, poprzemysłowe tereny miasta, a nowy układ komunikacyjny zaktywizował inwestycyjnie przyległe tereny. Po obu stronach ul. przebiegają chodniki oraz z jednej strony ścieżka rowerowa.

 ***

ULICA WITA STWOSZA WRAZ Z UKŁADEM DROGOWYM

Lokalizacja: Dzielnica I Stare Miasto, wschodnia strona Dworca Kraków Główny

Całkowita długość ulicy: 1900 m wraz z estakadami o dł. 326 m (osobnymi dla każdej jezdni)

Data oddania: 2004

Projektant: Arg-Projektowanie Inwestycyjne Andrzej i Renata Garpiel Sp.J.

Wykonawca: Budostal 5 Kraków (Lider Konsorcjum); Przedsiębiorstwo Budownictwa Kolejowego PeBeK Unibud, Radom

Inwestor: Agencja Rozwoju Miasta S.A. w Krakowie

Opis: Dzięki budowie ul. Wita Stwosza połączono ul. Lubomirskiego z al. 29 Listopada. Trasa wyposażona jest w dwie niezależne estakady oraz dwa ronda. Stworzono odrębny układ komunikacyjny po stronie wschodniej Dworca Kraków Główny – z łatwym dojazdem na płytę parkingową dworca kolejowego oraz na dworzec autobusowy. Dzięki połączeniu z tunelem drogowym pod Dworcem Kraków Główny bez problemu można przejechać do dzielnicy Krowodrza. W ramach inwestycji oprócz dwujezdniowej drogi i estakad wykonano także m.in. dwa ronda, ścieżki rowerowe, dwa skrzyżowania i wiadukt nad ul. Żelazną. Ul. Wita Stwosza stanowi początek ponad 15 km ciągu drogowego, który prowadzi przez nowo wybudowane lub zmodernizowane odcinki dróg, skrzyżowań i estakad, aż do drogi ekspresowej S7.

***

Spółka realizowała także zadania na rzecz innych samorządów, m.in.:

  • współpraca z Gminą Skawina w zakresie opracowywania dokumentacji aplikacyjnej o dofinansowanie projektów ze środków UE.
  • pełnienie funkcji inżyniera kontraktu dla budowy północnej obwodnicy Bochni.
  • pełnienie funkcji inżyniera kontraktu dla budowy obwodnicy Chrzanowa”.

Wartość inwestycji przez ARM S.A. przekracza miliard złotych.

Hala BIP Kraków

Ogłoszenia

CARLOS SANTANA MIRACULOUS 2020 WORLD TOUR

Wirtuoz gitary świętuje 20-lecie albumu Supernatural oraz 50-lecie albumu Abraxas 17 marca 2020 r. TAURON Arena Kraków Dziesięciokrotny zdobywca nagrody […]

czytaj więcej

PAŹDZIERNIKOWE TERMINY ZWIEDZANIA TAURON ARENY KRAKÓW

21 i 28 października 2019 r. to najbliższe terminy, w których będzie można zwiedzać największą halę widowiskowo-sportową w Polsce. Zapraszamy także […]

czytaj więcej